Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Aktiviteter og traditioner i Solhusets Vuggestue og Børnehave

Aktiviteter og traditioner der både inkluderer og præger Solhusets læringsmiljøer på mange måder

Årstidernes skift markeres gennem aktiviteter, leg og læring herom. Vi læser og snakker om årstider. Vi udsmykker Solhuset med noget, der er typisk eller særligt for årstiden. F.eks. efterårstræer og blade på ruden, bjørne der går i hi, tegninger med efterårets farver mm.

Udenfor går vi på opdagelse i, hvad der sker med planter og dyr, ligesom vi taler om, hvad der sker, når regndråber bliver til snefnug eller hvilke grøntsager der er årstidstypiske, når vi bor i Danmark.

I Solhuset præges altså både det æstetiske miljø,  samt lærings- og legemiljøer gennem årstidsrelevante aktiviteter og traditioner.

Forskellige grupper har forskellige traditioner/aktiviteter, bl.a. har vi følgende grupper og aktiviteter:

Faste traditioner er bl.a. :

Fastelavn, Fej og leg dag med forældre, sommerfest, fejring og farvel til ældste gruppen forud for skolestart, halloween uden dikedarer (dvs. vi laver en maske og skalerer helt ned), decemberhygge med diverse.

Det er altid et udgangspunkt i vores traditioner, at de skal kunne inkludererer alle børn og forældre. Derfor har vi en tilgang af enkelthed, hvor det er barnet og fællesskabet der er i centrum for aktivitet/traditition. DVS der er ingen krav eller forventning at leve op til, som kan være svært for nogle børn eller forældre. Vi sikrer barnet den bedst mulige oplevelse med udgangspunkt i en inkluderende tilgang.

Et eksempel er:

Fødselsdagsbarnet i centrum

Fødselsdage fejres på forskellig vis i vuggestue og børnehaven. Barnet og forældrene bydes velkommen af flaget udenfor og TILLYKKE-skiltet på døren, så alle børn, forældre og voksne i Solhuset ved, hvem der har fødselsdag, og det giver mange kærlige lykønskninger i løbet af dagen.

I Vuggestuen er der flag på bordet og vi synger fødselsdagssang, mens fødselaren bærer fødselsdagshuen - hvis det er ønsket.

I børnehaven er der alderssvarende fødselsdagsprøver til samling. Når disse er bestået, uddeles diplom, og der synges fødselsdagssang, mens fødselaren bærer fødselsdagshuen.

Det er et bevidst valg, at vi ikke har kultur for, at børn deler ud, får gaver, inviterer stuen hjem og lignende. Det er vores ønske, at fødselsdagsbarnet føler sig i centrum på en måde, hvor alle børn er ligestillede, fejringen er genkendelig og tryg og ingen forældre oplever at der er forventning om noget bestemt eller særligt.