Vigtige nøgleord er trivsel, nysgerrighed og relationer

Trygheden er altafgørende

Vi er nærværende, omsorgsfulde og nysgerrige, da det betyder noget for os, hvordan dit/jeres barn har det. Da vi er en mindre institution, hvor relationer er vigtige, går der ikke lang tid, førend børnene kender alle voksne. Vi hjælper alle børn til at blive trygge ved børn og voksne, så alle har trygge børne- og voksenrelationer i Solhuset.

Forældrenes tryghed til os er afgørende for, om barnet også kan blive trygt, derfor vægter vi en tæt og gerne åben kontakt og dialog med forældre højt.

Trivsel kan vi ikke få for meget af

Barnets trivsel er hver dag og hele tiden vores bedste barometer for, hvilken støtte og udfordring barnet har brug for. Nogle har brug for stille omsorg, en hånd for at komme med i en leg, mens andre har brug for en voksen, der gider lære dem at klatre i træer, eller nænsomt hjælpe dem at kende egne og andres grænser.

Vi gør os umage med at tilgodese de behov, som det enkelte barn har, alt sammen med fokus på, at trivsel kan vi ikke få for meget af.

Livsglæden lever i alle husets hjørner

Når livsglæden fra ”jeres/vores” børn i Solhuset ses, høres, mærkes og opleves, så fyldes vi voksne med arbejdsglæde, og det kan vi rigtig godt lide. Derfor er det naturligt for os, at vi hele tiden tilstræber, at alle børn har det godt, sjovt, og er i gode relationer. At leg og læring foregår blandt børn og voksne i alle hjørner i huset.

Relationer skal passes og plejes for at voksne og gro

Relationer har et stort fokus hos os. Alle børn bør have mindst én bedste ven blandt andre børn, og meget gerne flere voksne, som barnet er både trygt og inspireret af at være sammen med.

De gode match finder børnene ofte selv gennem tiden i Solhuset. Vi støtter de børn der kan have brug for det, ligesom vi har øje for, at der er gode match i relationer, som børnene måske ikke selv har opdaget.

Læring der opleves som en leg, går jo som en leg

Når læring skal opleves som en leg, så skal den være en leg.

Det vil sige, at vi leger med børnene og sætter børneleg i gang, ligesom vi giver plads for de lege børnene selv etablerer. Derigennem støtter vi den læring, som børnene har brug for, og som vi har ansvar for. Når vi synes det er sjovt, så synes børnene det som regel også, ligesom vi voksne bliver smittede og inspirerede af børnenes egne fantasifulde lege. Det kan du/I læse mere om under punktet ”pædagogisk læreplan”.