Vuggestuen - en tryg og overskuelig ramme og overgang

Alle rum og hjørner er lege- og læringsmiljøer

Den indendørs ramme fyldes med tryghed, leg og læring gennem omsorgsfuld opmærksomhed på aldersrelaterede udfordringer og behov.

Legen fylder i alle hjørner og alle hjørner kan bruges. En papkasse ude i garderoben kan være ligeså sjov at lege med, som et fint nyt spil på et bord.

I puderummet opstår legen ofte spontant. Børnene kikker meget på hinanden, og når et barn finder på noget, der er sjovt, kan det ende med, at vi alle sammen leger farlige tigere, købmand, eller linedansere.

Til middag rydder vi puderne væk og finder feltsengene frem til de ældste børn.

Middagsluren i soveposer i små feltsenge er tryg og hyggelig for de ældste børn. Der bliver puttet, fortalt historie eller sunget af den voksne, som sikrer, at alle børn trygt falder til ro.

I vuggestuens store rum er vi sammen om alt fra sangleg til måltider og maling på en kokosnød.

Peter Plys rummet giver de yngste en særlig afskærmet stille ro, eller de større børn muligheder for at lege uforstyrret med klodser eller andet. Desuden bruges rummet til aktivitet for en udvalgt gruppe af børn. I Peter Plys rummet kan de større børn også få en lille lur, hvis de har brug for at få lidt ro eller et hvil i løbet af dagen.

Haven udenfor i den store verden

Tryghed er også vigtig udenfor. Legepladsen er indrammet af et lille havehegn, for at vuggestuens børn kan være trygge.

Verden åbner sig og bliver stor på den anden side af det lille havehegn, når man er to år. På den anden side af hegnet er nemlig børnehavens store legeplads. Tilvænningen til at lege her afpasses og støttes i takt med barnets nysgerrighed og parathed.

Der er børn på to år, der er meget klar til at udfordre og bruge mulighederne og de voksne på den store legeplads. Der er også næsten to årige, der finder tryghed i at blive på vuggestuens legeplads, og kun komme på den anden side af hegnet, når der er en voksen fra vuggestuen med.

Halvtaget er vores åbne udestue og er bygget på i hele husets længde. Her spiser vi nogle gange, spiller spil, leger med ler mm.

Her kan en barnevogn også stå i læ og ly under taget, eller der kan være scooterræs i tørvejr på en regnvejrsdag.