Mad og måltider giver energi og struktur

Sund og alsidig kost fordeles over dagen

Måltiderne er fordelt over dagen i en fast struktur og tilgodeser den naturlige sultbalance, børns behov for struktur i hverdagen og samling i mindre grupper ved bordene.

Økologi fylder ca. 60 procent af råvarerne i de måltider vi serverer i børnehaven, og i vuggestuen er det noget højere.

Formiddagsmad og eftermiddagsmad består hovedsageligt af frugt, grønt, brød og kornprodukter. Til maden serveres både vand og mælk i løbet af dagen.

Frokost klokken elleve er dagens hovedmåltid

Frokost i børnehaven er madpakke. I samråd med forældregruppen lægger vi op til, at den er sund og varieret, gerne med gnavegrønt og frugt og ikke for meget sødt. Af miljøhensyn appellerer vi til at undgå for meget snack i farverigt metalpapir og plastic, som børnene ikke selv kan åbne og som naturen ikke kan absorbere.

Frokost i vuggestuen laves af vores kostansvarlige, som sikrer en sund og varieret kost. Kosten er både børnevenlig og inspirerer de små smagsløg og øjne til at prøve nyt. Der laves en madplan, som sikrer, at børnene genkender noget af den serverede mad, og også introduceres for nyt.

Til frokost får alle børn vand.

Vi samles også ved måltiderne formiddag og eftermiddag

Formiddagsmad er klokken ni og eftermiddagsmad mellem klokken halv to og to.

Eftermiddagsmad ligner formiddagsmad, men kan også være frugtgrød, boller med marmelade eller ost, bananbrød der smager som kage, spinatpandekager eller en sodavandsis og brød på en varm sommerdag.

For de børn der bliver hentet sent, er det muligt at få stillet en eventuel sult sidst på dagen med noget fra skuffen. Det kan være frugt, knækbrød eller en bolle med smør.

Vi tager hensyn til eventuelle allergier og andre forhold som gør, at et barn kan have brug for særlige hensyn eller opmærksomheder.

Måltidskulturen danner basis for læring og oplevelse af fællesskaber

Rutiner starter altid et måltid. Alle børn og voksne vasker hænder før vi sætter os til bordet.

Faste pladser giver tryghed for nogle og ro i gruppen for alle, når vi skal finde en plads at sidde på.

Værsgo at spis! I børnehaven startes måltidet med, at et barn får lov at sige værsgo og sætte måltidet i gang. Det sker hver dag med den samme gestikulationsleg og remse, og børnene står i kø for at få lov.

Vi har gumletid og er stille de første minutter af et måltid, så alle børn får ro og fokus på, at nu skal de spise. Herefter er der stille snak ved bordene.

I børnehavens formiddagssamling er læreplanstemaerne med til at udfordre og fange børnene. Det kan være sprog og kommunikation, hvor rim, remser, dialogisk læsning, bogstaver og ord er i fokus. Eller temaet hvad rører sig ude i naturen nu, hvor nogle dyr går i hi.

I både børnehaven og vuggestuen er alle måltider og dermed samlinger med til at udvikle børnenes dannelse og sociale kompetence, blandt andet i forhold til hensyn, omsorg, forskellighed og rummelighed.

I vuggestuen er maden børnevenlig, så børnene udnytter og udvikler madmodighed, lærer at bruge ske og gaffel, eller smøre et stykke brød med en lille kniv. Samtidig er der også mad, der appellerer til at blive spist med fingrene.

I vuggestuen fordeles børnene ved borde på høje stole, og der sidder en voksen og sikrer, at alle børn får spist af deres mad. Nogle børn har brug for særlig ro, og dem tilgodeser vi ved, at de f.eks. ved opstart spiser i et rum for sig selv, med få andre børn og en voksen.