Den gode opstart skabes i samarbejdet mellem forældre og os

Primærpædagogen som den trygge voksne i en opstart

Den gode opstart er altafgørende for jer og dermed også for os. Da vi ved, at den kan være overvældende for både børn og forældre, har vi valgt, at barnet har en primærpædagog. Vores erfaring er, at alle børn ret hurtigt finder tryghed også ved de andre voksne i Solhuset.

Primærpædagogen tager mod jer på det besøg mange vælger at gøre forud for opstart. Det er også primærpædagogen der aftaler opstartsmøde med jer og undervejs har samtaler med jer om jeres barn.

Den gode overgang og opstart styrkes af, at vi sikrer, at der er én af os, der har et skærpet fokus på, hvad der er vigtigt for alle at vide og være opmærksomme på, så det enkelte barn har den bedst mulige opstart.

I starten er det primærpædagogen der hjælper barnet tilrette i sin nye hverdag, hvad enten det er at lære rutinerne at kende, at komme i leg med de andre børn, at blive trøstet.

Uforpligtende besøg før I vælger Solhuset

Det er naturligt at mange har brug for at se institutionen og møde os, før Solhuset aktivt vælges til.

Ring derfor gerne og lav en aftale med os et uforpligtende besøg. Her vil vi vise jer rundt i huset og på legepladsen. Undervejs vil I få hilst på de voksne og opleve stemningen blandt børn og voksne.

Har I allerede besluttet jer eller fået en plads, laver vi aftale om, hvornår I skal mødes med barnets primærpædagog til en opstartssamtale.

Opstartssamtalen forbereder både jer og os forud for barnets opstart

Tillid er vigtigt og jeres tillid til os smitter af på barnets tillid. For at I kan få den tillid, har I naturligvis brug for vide, at vi ikke bare vil, men også kan tage os kærligt og omsorgsfuldt af jeres barn.

Derfor har vi brug for, at I fortæller os det om jeres barn, som I ved barnet har glæde af, at vi ved.

Vi vil også tale med jer om nogle af de ting, vi fra hverdagen ved, at det kan være godt for jer at vide, eller godt for barnet at vi får spurgt jer om.

Forud for samtalen om opstart i vuggestuen sender vi et velkomstbrev. Heri kan du/I dels kan læse lidt om os, og dels finde støtte i et skema, hvor vi hjælper dig/jer med at forholde jer til noget af det, vi ved er vigtig viden for os, når vi skal tage os kærligt og godt af dit/jeres barn.

Forud for opstart i børnehaven mødes vi for at tale om, hvordan vi sammen kan støtte barnet i at få en god start. Dels ud fra jeres kendskab til barnets behov, dels ud fra de ting vi fortæller om Solhusets dagligdag.