Integreret institution med trygge og nænsomme overgange

Oase i børnehøjde med naturen lige uden for døren

Solhuset er en integreret institution under Dagtilbud Svenstrup. Huset er normeret til at modtage 10 børn i vuggestuen i alderen 0-2 år og 24 børn i børnehaven i alderen 3-5 år.

Den fysiske placering yderst i et villakvarter i den nordlige ende af Svenstrup, giver os naturen omkring Vester Mølle lige udenfor døren. Vi holder dagligt øje med fårene på marken. Selv de små ben fra vuggestuen går uden problemer den korte tur ned til Svanemølleparken, hvor verden pludselig er meget grøn og der er højt til himlen. Roen omkring os krydret med fuglesang og børneglade stemmer gør, at vi faktisk synes, at Solhuset er en lille oase.

Trygheden øges når alle kan være trygge ved alle

Alle børn kommer ind ad samme dør og bliver taget kærligt imod i alrummet eller på stuerne. Fra alrummet deles huset med børnehave i den ene ende og vuggestue i den anden. DVS alle børn møder alle børn og alle voksne, men har sin egen gruppe, hvor de hører til, og hvor deres voksne og børnevenner er.

Den integrerede institution giver vores børn særlige muligheder for at opleve naturlige og nænsomme overgange fra vuggestue til børnehave. Overgangen sker naturligt i det små fra første dag barnet kommer i Solhuset. Barnet er primært sammen med de voksne og børnene i vuggestuen, men møder fra start børn og voksne fra børnehaven.

Omsorg, tryghed og hjælpsomhed i børnehøjde

Nænsomheden kommer af, at vi under et tag har muligheden for at arbejde med glidende overgange, der tilpasses og tilgodeser det enkelte barns behov og tempo.

Samtidig bliver det gennem tiden i Solhuset helt naturligt for alle børn, at de større hjælper de små og udviser hensyn og overbærenhed. De forskellige forudsætninger betyder også, at børnene lærer, at vi har forskellige forventninger til hinanden.

Ikke alle børnehavens børn har været vuggestuebørn i Solhuset, men næsten alle vuggestuens børn flytter garderobe på en lille trækvogn, når de bliver tre år, og skal have garderobe med låge på. Det er en stor dag, som trods den glidende overgang naturligvis markeres. Herefter kommer de ofte på besøg bag hegnet. Selvom det er herligt at starte i børnehaven, så er det også hyggeligt og trygt, at invitere sig selv på besøg, eller blive inviteret.