Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Den styrkede pædagogiske læreplan

Hos os har vi altid kikkertens fokus zoomet ind på, hvilket fokus børnene har i deres kikkertsigte

Denne overskrift er overordnet vores pædagogiske praksis. Heri ligger, at vi tager børnene alvorligt, med respekt for, at de har krav på at blive hørt, set og forstået. Herefter og derigennem kan vi støtte og understøtte med tilpasse udfordringer, forstyrrelser og initiativer. Det gør vi naturligvis med afsæt i det pædagogiske grundlag og gennem arbejdet med læreplanstemaerne. Dette er beskrevet i vores Styrkede pædagogiske læreplan. Denne er at forstå som et dynamisk redskab. Det vil sige, at den version du læser i dag kan se anderledes ud i morgen.

Målet har været, at skabe en Styrket pædagogisk lærerplan, som vitterlig er en styrkelse af vores pædagogiske arbejde. En plan der naturligt har indlejret dynamiske mål ift. det pædagogiske grundlag og lærerplanstemaerne og som giver muligheder for løbende evaluering og justering af disse. Vi har et ønske om, at vi  i fællesskab med børn og forældre hele tiden får skabt et læringsniveau, der højner børnenes trivsel, udvikling, dannelse og læring.

Den fulde pædagogiske læreplan kan, hvis du ønsker det, blive tilsendt ved at kontakte daginstitutionen.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.